I. GENEL HÜKÜMLER
Madde 1- Derneğin Adı ve Merkezi
Derneğin adı “DOĞAL GAZ İTHALATÇILARI DERNEĞİ”dir.
Derneğin kısa adı “GAZİD”dir.
Derneğin merkezi Ankara’dadır.
Derneğin şubesi yoktur.
Dernek, işbu Tüzüğün (“Tüzük”) takip eden maddelerinde “Dernek” olarak anılacaktır.
Madde 2 - Derneğin Amacı, Faaliyet Alanı ve Çalışma Biçimleri
I. Amaç
Türkiye Cumhuriyeti yasalarının öngördüğü ekonomi esaslarına, ilgili yasal düzenlemelere uygun olarak ve ülke enerji politikaları, bilimsel ve teknik gerekler ve uluslararası antlaşmalar da dikkate alınarak;
- Başta doğal gaz ithalatı faaliyetlerine ilişkin olmak üzere (Doğal Gazın yurt dışından gaz veya LNG formunda temin edilmesini gerçekleştiren tüzel kişi) Türkiye doğal gaz ve enerji piyasalarının gelişimine katkıda bulunmak.
- Bu faaliyetlerin gösterildiği alanlarda araştırma ve geliştirme hizmetlerinde bulunmak üzere ulusal ve uluslararası eğitim ve/veya bilgilendirme amaçlı kongre, sempozyum ve paneller gibi organizasyonlar düzenlemek ve söz konusu programlar ile bu konularda tertip edilecek toplantılarda bildiri sunmak, görüş bildirmek ve/veya oluşan görüşleri yayımlamak.
- Enerji ile ilgili resmi kurum ve kuruluşlarla yakın ilişkiler içerisinde bulunarak dernek üyelerinin görüş, çözüm önerileri, ihtiyaç ya da taleplerini ilk elden yetkili kuruluşlarla paylaşmak, bu konularla ilgili yasal düzenlemelerin hazırlanması aşamasında dernek görüşlerini bildirmek ve Türkiye doğal gaz piyasasının güçlü, rekabetçi, şeffaf, liberal ve dünya ölçeğinde gelişmiş piyasalar ile uyumlu bir yapıda gelişimine katkı sağlamak ve uluslararası kabul gören bir enerji merkezi olma hedefiyle kamu ve özel sektörün katılımlarıyla istişare ve iletişim platformları oluşturan öncü, lider ve proaktif bir sivil toplum kuruluşu olmak.
II. Faaliyet Alanı ve Çalışma Biçimleri
Derneğin faaliyet alanı başta doğal gaz ithalatı faaliyetlerine ilişkin olmak üzere Türkiye doğal gaz ve enerji piyasalarının gelişimine katkıda bulunmaktır.
Dernek, amacını gerçekleştirmek için aşağıdaki faaliyetlerde bulunabilir:
- Doğal gaz ithalatı alanında faaliyet gösteren şirketler, bu konuda yetkili veya bilgi sahibi kuruluşlar ile bilim ve meslek adamlarını aynı ortamlarda bir araya getirerek ülkemizde liberal bir doğal gaz piyasasının oluşumu ve gelişimi amacıyla forumlar düzenler, ilgili mevzuat hükümleri kapsamında teknik, ticari veya diğer hususlarla ilgili çözümler üretmek için araştırmalar yapar veya yaptırır, sonuç ve öneriler çıkarır ve ilgili kamu kuruluşları veya hükümet yetkililerine sunar.
- Gerektiğinde kamuoyu oluşturmayı sağlamak da dahil olmak üzere yasal ve bilimsel tüm faaliyet yöntem ve usullerini kullanarak teknik, sosyal ve kültürel etkinlikler düzenleyerek, doğal gazın kaliteli, sürekli, ekonomik rekabete dayalı esaslar çerçevesinde ve çevreye zarar vermeyecek şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması amacı ile doğal gaz piyasasının serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı, şeffaf ve eşit taraflar arasında ayrım gözetmeyen bir doğal gaz piyasasının oluşturulması ve bağımsız bir düzenleme ve denetimin yapılmasına katkıda bulunur.
- Dünya ve AB’de yürürlüğe konulan sektör ile ilgili antlaşma, müktesebat ve/veya mevzuatın uygun görülen hükümlerinin pratikte uygulanması için sarf edilecek çabalara ve çalışmalara katkıda bulunur.
- Ulusal ve uluslararası konferans, panel, sergi ve fuarlar düzenler ya da düzenlenmiş konferans, panel, sergi ve fuarlara katılır.
- Konferanslar, toplantılar, yayınlar v.s. aracılıyla hususi olmayan haber bilgi ve teknolojinin üyeler arasında aktarılmasını kolaylaştırmak amacıyla yayınlar yapar, elektronik ortamda web sitesi oluşturur.
- Özel teşebbüsün ulusal ekonomi ve sosyal yapıdaki önemini vurgular ve ülke kalkınmasına üzerine düşen görevi, enerji politikaları ve ilgili hukuk kuralları ile ulusal çıkarlara uygun olarak yapılmasına katkıda bulunur.
- Doğal gaz arzı, tüketimi, dağıtımı hakkındaki genel bilgileri ve eğilimleri ölçmek amacıyla kamuoyu araştırması yapar veya yaptırır anketler düzenler veya düzenlemesine destek olur.
- Halen mevcut veya ileride kurulacak, yerli ve yabancı, özel ve resmi kuruluşlar, ticaret ve sanayi odaları ve borsaları, meslek kuruluşları, vakıf, dernek, birlik ve benzeri kuruluşlar ile doğrudan veya kendisine bağlı olarak kurulacak kuruluşlar aracılığıyla iş birliği yapar.
- Araştırma ve geliştirme faaliyetlerini ve bu amaçla üyeler ve araştırma kuruluşları arasındaki iş birliğini destekler ve Derneği temsil eden gerçek kişiler aracılığıyla bu kuruluşlarda temsil olur.
- Derneğin amacına, çalışma konusuna ve faaliyetlerine uygun olarak çalışan kişi, kuruluş, komite, kurum ve vakıf ve derneklerle temaslarda bulunur.
- Lüzumu halinde, amaçları doğrultusunda yurt dışında teknoloji ve uygulamaları takip etmek ve ülkemizdeki uygulamalar hakkında bilgilendirme yapmak üzere, yurt dışı kuruluş ve/veya yayınlara üye olabilir ve/veya temsilci gönderebilir.
- Derneğin amacına uygun faaliyetler ile ilgili olarak, Yönetim Kurulu’nun kararı ile gayrimenkuller kiralar, gayrimenkuller satın alır bu gayrimenkuller üzerinde inşaat yaptırır, ipotek dahil bu mallar üzerinde Dernek lehine kira, irtifak ve şu’fa gibi her nevi ayni haklar iktisap, tesis, terkin ve fek eder.
- Gerekli görülen yerlerde Dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararı ile Türkiye’de temsilcilik açabilir.
- Yönetim Kurulunun vereceği karar üzerinde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla tek başına ya da diğer sivil toplum kuruluşları ile birlikte platform veya üst kuruluşlar oluşturabilir, çalıştay düzenleyebilir.
- Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla proje ya da araştırma bazında ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak,
- Amacın gerçekleşmesi için gerek görülmesi halinde kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler / çalışmalar yürütmek,
- Dernek amacının gerçekleşmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi işletmeler kurmak,
- Dernek faaliyetlerinde kullanmak üzere, bağış toplama mevzuatı başta olmak üzere ilgili yasal düzenlemeler ve işbu tüzük hükümleri kapsamında bağış alır ve/veya gerektiğinde bağışta bulunur.
- Derneğin amacına ve çalışmalarına uygun diğer etkinliklerde bulunur.
Madde 3 - Çalışma İlkeleri
Dernek, üyelerinin mevcut yasal düzenlemelere, ilke veya kurallara, iş ahlakı anlayışına riayet edilmesine azami özen gösterir ve üyelerinin de aynı derecede özen göstermesini gözetir.
Bu çerçevede, bu Tüzük’te ayrıca ve açıkça yazılmış olması gerekmeksizin, üyelerin, rekabete ilişkin düzenlemeler başta olmak üzere her türlü yasal düzenlemeye/karara uygun hareket etmesi Derneğin en temel kurallarından birini teşkil eder.
Buradan hareketle Dernek üyeleri gerek Dernek çatısı altında, gerekse kendi faaliyet alanlarında;
- Karşılıklı güven ve rekabet kurallarına saygılı bir anlayışla hareket ederler;
- Bu kurallara aykırı olabilecek her türlü tavır, işlem veya mutabakattan uzak dururlar;
- İş ahlakı ve rekabet kurallarına aykırılık teşkil eden tutumları önlemek için gerekli tedbirleri alırlar.
Gerek yukarıda zikredilen hususların aksine bir davranış ve Türkiye doğal gaz piyasası, Dernek ve/veya üyelerine zarar verebilecek tutum veya davranışlar, gerekse yukarıda 2.maddede belirlenen Derneğin amaçlarına, faaliyet ve çalışmalarına aykırı tutum veya davranışlar işbu Tüzüğe ve Derneğin çalışma ilkelerine aykırılık teşkil eder.
Dernek üyeleri, Derneğe üye olmakla, faaliyetlerinde işbu 3. Madde koşullarına uygun hareket etmeyi kabul ve taahhüt etmiş olurlar.
II. ÜYE OLMA HAKKI VE ÜYELİK İŞLEMLERİ
Madde 4- Üyelik
5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun aradığı şartlara uygun olarak üye olma koşullarını taşıyan gerçek kişiler ile yürürlükteki yasal düzenlemeler çerçevesinde doğal gaz ithalatı işleri ile iştigal eden ve bu konuda gerekli lisansları almış ve faaliyette bulunan tüzel kişiler ile bu sektörde çalışan gerçek kişiler, dernek yönetim kurulunun çağrısı ve önerisi ile üyeliğe başvurabilir. Üyelik başvurusu yönetim kurulunca kabul edilen üye üye kayıt defterine kaydedilir.
Dernek Başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, Dernek Yönetim Kurulunca en çok 30 gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazı ile başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye bu amaçla tutulacak üye kayıt defterine kayıt edilir.
Öte yandan yabancı uyruklu gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de ikamet hakkına sahip olması gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.
Derneğin “Asıl” ve “Fahri (Onursal)” olmak üzere iki tür üyesi bulunur:
I. Asıl Üyeler: İşbu maddenin yukarıda yer alan birinci fıkrasında belirtilen şartları sağlamak kaydıyla, Dernek Yönetim Kurul Kararı ile Derneğe kaydolan üyeleri ifade eder. Bu kişiler hem gerçek hem de tüzel kişi olabilir.
II. Fahri (Onursal) Üyeler: Bilimsel, teknik veya mesleki deneyimlerinden faydalanılacağına kanaat getirilen kimseler ile derneğin amaçlarını gerçekleştirebilmesi konusunda maddi ve/veya manevi anlamda katkıda bulunan kişiler Yönetim Kurulunun kararı ile fahri üye olabilirler.
Fahri üyeler aidat ödemezler. Arzu ettikleri takdirde Genel Kurul toplantılarına katılabilir ve söz alabilirler. Ancak bu üyeler oy kullanmaz ve Dernek organlarına seçilmezler.
Madde 5 - Üyeliğe Giriş
Dernek Başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu ve doldurulacak olan “Üyelik Başvuru Formu”, (Tüzel Kişiler için; yetki belgesi, temsilci imza beyannamesi ve şirketin güncel faaliyet belgesi ile birlikte) Dernek Yönetim Kurulunca en geç otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir. Üyelik başvurusu reddedilen kişi otuz gün içerisinde Dernek Yönetim Kurulu Başkanlığına hitaben yazılacak bir dilekçe ile bu karara itiraz edebilir. Bu takdirde itiraz ilk Genel Kurul toplantısında görüşülüp karara bağlanır.
Madde 6 - Üyelikten Çıkma ve Çıkarılma
I. Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, Dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi Yönetim Kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, ilgili üyenin ayrılma tarihinden önce doğmuş olan derneğe ilişkin borçlarını sona erdirmez.
II. Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller;
- Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
- Verilen görevden sürekli kaçınmak,
- Yazılı ihtarın tebliğinden itibaren üyelik aidatını iki ay içinde ödememek,
- Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,
- Üye olma vasfını kaybetmiş olmak,
- Derneklerin menfaatlerini ve saygınlığını tehlikeye düşürmek,
- İşbu Tüzüğün 2. ve/veya 3. Maddesine aykırı hareket etmek, veya
- Genel Kurul toplantılarına iki (2) defadan fazla, geçerli ve makul sebepsiz yere katılmamak.
- Giriş aidatı 15 Gün içinde ödenmeyen üye Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten çıkartılabilir.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten çıkarılır.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve Dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten çıkarılan üyeler, kararın kendilerine tebliğinden sonraki ilk Genel Kurul toplantısında görüşülmek üzere bu karara itiraz edebilirler. İtiraz eden üyenin yükümlülükleri devam eder. İtiraz, Yönetim Kurulu’na yazılı olarak yapılır. İtiraz edilmediği takdirde üyelikten çıkarılma kesinleşir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Madde 7 - Üyelik Hakları
Hiçbir kişi Derneğe üye olmaya veya Dernek’teki üyeliğinin devamına zorlanamaz. Dernek üyeleri, fahri (onursal) üyelerin aidat ödememesi ve oy kullanma haklarından yoksunluğu dışında, eşit haklara sahiptir. Her asli üye Genel Kurul toplantılarında asaleten kullanabileceği 1 (bir) oy hakkına sahiptir.
III. DERNEĞİN ORGANLARI
Madde 8- Derneğin Organları
Derneğin organları şunlardır:
- Genel Kurul
- Yönetim Kurulu
- Denetleme Kurulu
Madde 9 - Genel Kurul
Genel Kurul, derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Genel Kurul;
- Tüzükte belirlenen sürelerde olağan
- Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine 30 (otuz) gün içinde olağanüstü oturumla toplanır.
Olağan Genel Kurul 2 (iki) yılda bir Ocak ayında Yönetim Kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte toplanır. Genel Kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır. Yönetim Kurulu Genel Kurulu toplantıya çağırmazsa, üyelerden birinin başvurusu üzerine mahalli sulh hukuk hâkimi, üç üyeyi Genel Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Olağanüstü Genel Kurul, Olağan Genel Kurul Toplantısı’na kadar beklenilmesinin mümkün olmadığı acil durumlarda veya derhal toplanılmasında yarar görülen önemli hallerin ortaya çıkması halinde, Dernek üye sayısının 1/5’inin yapacağı yazılı ve imzalı başvuru veya Yönetim Kurulu’nun gerekli gördüğü hallerde Yönetim Kurulu tarafından en geç bir ay içinde toplantıya çağrılır. Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı, Olağan Genel Kurul Toplantısı için gerekli prosedür dikkate alınarak yapılır.
Madde 10 - Genel Kurul Toplantısına Çağrı, Toplantı Tarihi ve Yeri
Yönetim Kurulu, Dernek Tüzüğü’ne göre Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurul’a katılacak üyeler, toplantı tarihinden en az on beş gün önce, toplantı tarihi, saati ve yeri ile gündemi günlük yayınlanan bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirmek suretiyle toplantıya çağırılır. Bu ilanda ilk toplantıda çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantının hangi tarih ve saatte yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı günü ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakıldığında, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakıldığı tarihten itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur.
Üyeler ikinci toplantıya bu maddede belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır. Genel Kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılmaz
Madde 11 - Toplantı Yeri
Yönetim Kurulu, Olağan ve Olağanüstü Genel Kurul toplantılarının, Dernek merkezinin bulunduğu ilde veya başka bir ilde yapılmasına karar verebilir.
Madde 12 - Gündem ve Toplantı Yeter Sayısı
Genel Kurul Toplantısında yalnız gündemde belirtilen konular görüşülür. Ancak Olağan Genel Kurul toplantılarında, toplantıya iştirak eden üyelerin en az onda biri tarafından görüşülmesi istenen konuların gündeme alınması zorunludur. Genel Kurul, Dernek Tüzüğü’ne göre Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise 2/3’ün katılımıyla toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamaması halinde ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz.
Ancak ikinci toplantıya katılan üye sayısı Dernek Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu asil üye tam sayısı toplamının iki katından az olamaz.
Madde 13 - Toplantı Usulü
Genel Kurul toplantılarında aşağıda gösterilen ilkeler uygulanır.
Genel Kurul’a katılacak üyeler, Yönetim Kurulu tarafından düzenlenen listedeki adları karşısını imzalayarak toplantı yerine girerler. İmzalanan listeye göre Genel Kurula katılan üye sayısı ile toplantı yeter sayısı ve karar sayısı, Yönetim Kurulu Başkanı ile Sekreter Üye tarafından imzalanan bir tutanakla saptanır. Toplantı Yönetim Kurulu Başkanı veya görevlendireceği Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de Yönetim Kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri kadar Başkan Vekili ile Yazman seçilerek Divan Heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin Divan Heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması Divan Başkanına aittir.
Genel Kurulda gündemdeki maddeler görüşülür. Ancak toplantıya katılan üyelerin en az onda biri tarafından yazılı olarak görüşülmesi istenen ve mevcut gündem maddeleri ile ilişkili maddelerin gündeme konulması zorunludur.
Her üyenin Genel Kurul’da bir oy hakkı olup, oyunu kendisi kullanmak zorundadır.
Genel Kurul’da, Yönetim ve Denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Açık oylamada, divan başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel Kurul’da karar yeter sayısı, Genel Kurul’a katılanların salt çoğunluğudur. Ancak, Tüzük değişikliği ve Derneğin tasfiyesine ilişkin kararlar, toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile Divan Heyeti tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Yönetim Kurulu Başkanı’na teslim edilir. Yönetim Kurulu Başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen Yönetim Kurulu’na yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurul’ca yapılan seçimi izleyen otuz gün içinde, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından Yönetim ve Denetleme Kurulu ile derneğin diğer organlarına seçilen asil ve yedek üyelerin ad ve soyadları ile doğum yeri ve tarihleri, baba adları, meslekleri ve ikametgah adresleri en büyük mülki amirliğe bildirilir.
Madde 14 - Genel Kurul’un Görev ve Yetkileri
Aşağıda belirtilen hususlar Genel Kurul tarafından görüşülür ve karara bağlanır:
Dernek organlarını seçmek,
- Dernek Tüzüğünü değiştirmek,
- Dernek Genel Kurul’u tarafından seçilen organların çalışma raporlarını incelemek, Yönetim ve Denetleme Kurulu raporlarını görüşmek, gerekirse bu raporları değiştirerek kabul etmek,
- Yönetim Kurulunu ibra etmek,
- Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylamak,
- Dava açmak üzere vekaletname vermek,
- Bütçeyi görüşüp kabul etmek,
- Giriş aidatı ve yıllık aidat bedellerini tespit etmek,
- Derneğe gerekli yönetim binasının kiralanması, tefrişi ve kullanımı için gereken müsaadelerin alınması, elektrik, su ve gaz ile telefon ve internet abonmanlıklarının tesisi, taşınmaz veya taşınır malların satın alınması, bu malların ipotek edilmesi ya da ipoteğin fek edilmesi veya tüm taşınır veya taşınmaz mallar üstünde Derneğin genel amaçları doğrultusunda tasarruf edilmesi hususlarında Yönetim Kurul’una yetki vermek,
- Derneğin uluslararası faaliyetlerde bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olmasına veya ayrılmasına karar vermek,
- Derneğin enerji alanında faaliyet gösteren derneklerin oluşturduğu bir federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırmak,
- Derneğin faaliyetlerini düzenlemek amacıyla komisyonlar kurmak,
- Derneğin tasfiyesine karar vermek,
- Dernek tüzüğünde ve ilgili mevzuatta Genel Kurul’ca yapılması belirtilen diğer görevleri yerine getirmek.
Genel Kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı sebeplerle görevden alabilir.
Üyeliğinin sonlandırılmasına veya üye kabul edilmemelerine itiraz eden üyelerin üyeliğe kabul veya çıkarılması hakkında son kararı Genel Kurul verir.
Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Madde 15 - Yönetim Kurulu
Derneğin temsil yetkisi Yönetim Kurulu’na aittir. Yönetim Kurulu Genel Kurul tarafından gizli oyla seçilen yedi (7) asıl ve beş (5) yedek üyeden oluşur.
Yönetim Kurulu üyeleri 2 (iki) yıllığına seçilirler. Yönetim Kurulu kendi arasından bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı, bir Yazman, bir Sayman ve üç üyeyi belirler.
Madde 16 - Yönetim Kurulu Görev ve Yetkileri
Yönetimi Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:
- Tüzük hükümlerini ve Genel Kurul kararlarını uygulamak,
- Derneği temsil etmek veya bu konuda kendi üyelerinden bir ya da birkaçına yetki vermek,
- Bütçe hazırlamak ve hazırlanan bütçeyi Genel Kurul’a sunmak,
- İş Kanunu’na ve ilgili diğer düzenlemelere uygun olarak Sekretarya veya diğer gerekli personeli istihdam etmek,
- Genel Kurul’un verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek, gerektiğinde her türlü alım satım ve sarf işlemlerini yapmak,
- Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
- Dernek adına dilediği bankalarda hesaplar açmak ve bu hesaplarda Yönetim Kurulunun yetki verdiği kişiler vasıtasıyla bu hesapları yönetmek,
- Üyelerin kabulüne ya da çıkarılmasına ilişkin kararları vermek,
Madde 17 - Yönetim Kurulu Toplantıları
Yönetim Kurulu tüm üyelerin haberdar edilmesi ile her zaman toplantıya çağrılabilir. Yönetim kurulu toplantıları yılda en az dört (4) defa yapılır. Gerektiği hallerde biri başkan veya yardımcısı olmak üzere en az üç (3) üyenin yazılı isteği üzerine olağanüstü toplantılar da yapabilir. Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğunun hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya veya bir yılda toplam üç toplantıya katılmayan üyenin Yönetim Kurulu üyeliğinin devamına veya üyeliğinin düşmesine Yönetim Kurulu karar verir.
Yönetim Kurulu Başkanı aynı zamanda Dernek Başkanı’dır. Yönetim Kurulu Dernek Başkanı’nın saptamış olduğu gündem doğrultusunda toplanır. Ancak üyelerden en az ikisinin yazılı olarak belirttiği konular gündeme dahil edilir. Yönetim Kurulu’nun aşağıdaki konularda alacağı kararları, aşağıda yazılı olan oy nisapları ile alır.
- Derneğin kamuoyuna, Devlet organlarına ve 3.şahıslara karşı yapacağı duyurular, sunacağı bildiriler ile her türlü basın yayın organına vereceği demeçlerin derneği bağlayıcı olabilmesi için Dernek Yönetim Kurulunda görev alan bütün üyelerin katılımı ile alınacak kararların oy birliği ile alınması, karar alındıktan sonra gerekli açıklamaların yapılması gereklidir.
- Taşınmazların alımı satımı, kiralanması, ipotek verilmesi, ipoteğinin fekki ve Derneğin borçlanması “1” bendindeki oy nisabına tabidir.
- 1 ve 2 bendleri dışındaki konularda alınacak diğer kararlar için toplantı nisabı Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu olup, karar nisabı ise katılanların salt çoğunluğudur.
Madde 18 - Yedek Üyeler
Yönetim Kurulu Üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı eksilme olduğu takdirde Yedek Üyeler Genel Kurul’da aldığı oy sırasına göre asıl üyeliğe getirilir. Yönetim Kurulu’nda tüzel kişiyi temsilen bulunan kişinin ilgili tüzel kişilikten ayrılması halinde, tüzel kişi kendisini Yönetim Kurulu’nda temsil edecek kişiyi 15 gün içerisinde Derneğe bildirir. Bildirmemesi halinde Genel Kurul’da aldığı oy sırasına göre bir yedek üye asıl üyeliğe getirilir.
Madde 19 - Denetleme Kurulu
Denetleme Kurulu, Derneğin yetkili denetleme organı olup, görevleri derneğin tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, derneğin bütçe ve hesaplarını ilgili defter ve belgeler üzerinde incelemek ve raporlamak ve dernek işlerini mevzuat esasları içinde yürütülüp yürütülmediğini denetlemek ve raporlarında belirtmektir.
Denetleme Kurulu üyeleri 2 (iki) yıllığına seçilirler. Denetleme Kurulu Genel Kurul tarafından seçilecek üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur.
Denetleme Kurulu, seçildikten sonra en geç on beş gün içinde toplanarak kendi içinde bir Başkan ve bir Raportör seçer.
Denetleme Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı eksilme olduğu takdirde Genel Kurul’da aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyeler göreve çağrılır.
Denetleme Kurulu, denetleme görevini bir yılı geçmeyen aralıklarla toplanarak yapar ve denetleme sonuçları bir rapor halinde Yönetim Kurulu’na ve Genel Kurul’a sunar.
Denetleme Kurulu kararlarını salt çoğunlukla alır. Denetleme Kurulu, Yönetim Kurulu’nun isteği üzerine de gerekli denetlemeleri yapar. Denetleme Kurulu; gerektiğinde Genel Kurul’u toplantıya çağırır.
Derneğin İç Denetimi: Dernekte Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Bağımsız Denetim Kuruluşlarınca denetim yaptırılmış olması, denetim kurulu yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimini gerçekleştirilir. Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Madde 20 - Sekretarya
Sekretarya, Yönetim Kurulu tarafından atanan bir Genel Sekreter ve yeterli sayıda personelden oluşur. Sekretarya personelinin ücret ve çalışma koşulları Yönetim Kurulu tarafından tespit edilir.
Sekretarya, düzenli olarak Yönetim Kurulu’na rapor vermek ve Dernek faaliyetlerini Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yerine getirmekle yükümlüdür. Genel Sekreter, Yönetim Kurulu’nun talebi ile toplantılara katılabilir. Ancak Genel Sekreter’in Yönetim Kurulu Toplantılarında oy kullanma hakkı olmayacaktır.
IV. MALİ HÜKÜMLER
Madde 21 - Çalışma Dönemi ve Bütçe
Hesap dönemi bir takvim yılıdır. İlk çalışma ve mali dönem derneğin kuruluş tarihinde başlar. Müteakip çalışma ve mali dönemleri bütçenin yürürlük kazandığı 1 Ocak tarihinde başlar 31 Aralık tarihinde sona erer.
Madde 22 - Derneğin Gelirleri
Derneğin gelirleri aşağıda verilmiştir:
- Giriş Aidatı: Genel Kurul tarafından her çalışma dönemi bütçesinde belirlenen ve üyeliğe kabul edilen üyelerden bir defaya mahsus olmak üzere alınması öngörülen ödentidir. Giriş ödentisinin tamamı üyelik başvurusunun Yönetim Kurulunca uygun bulunmasından sonraki 15. günü geçmeyecek şekilde ödenir.
- Yıllık Aidat: Her çalışma dönemi için Genel Kurul tarafından onaylanan bütçede öngörülen ve üyelerce üyeliklerinin devamı süresince ödenmesi zorunlu yıllık ödentidir. Üyeliğin yıl içerisinde başlaması durumunda, yıllık aidatın üyeliğin Yönetim Kurulunca kabul tarihinden itibaren yılsonuna kadar kalan tam aylara oranlanması suretiyle saptanacak aidat, üyeliğin kabul edildiği ayın sonuna kadar peşin olarak ödenir.
- Derneğin, amacını gerçekleştirmek üzere ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek için giriştiği ticari faaliyetlerden elde ettiği kazançlar,
- Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
- Çeşitli gerçek ve tüzel kişilerden gelen bağışlar,
- Sosyal faaliyetler, bilimsel çalışmalar, proje ve yayınlardan sağlanan gelirler,
- Ulusal mevzuatın öngördüğü ayni ve nakit yardımlar ve diğer gelirler. Derneğin, makbuzlarla, banka hesabı açtırarak, yardım pulları çıkartarak, eşya piyangosu, kültürel ve spor gösterileri, gezi ve eğlenceler, vb faaliyetler düzenleyerek yardım toplaması halinde 2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu’nun yürürlükteki hükümleri çerçevesinde hareket edilir.
- Diğer gelirler.
Madde 23 - Derneğin Borçlanma Usulleri
Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde, Genel Kurulca görüşülerek kabul edilmesi ve Yönetim Kurulu’na yetki verilmesi sureti ile kişi ve kurumlara borçlanabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Madde 24 - Gelir ve Gider İşlemleri
Dernek gelirlerini toplayacak kişiler Yönetim Kurulu kararıyla belirlenir ve bu kişiler adına yetki belgesi düzenlenir.
Yönetim Kurulu’nun yetkilendirdiği kişi, Derneğin banka hesaplarından verilen yetki nispetinde para çekebilir. Dernek kasasında bulundurulabilecek para miktarı ihtiyaçlar dikkate alınarak Yönetim Kurulu’nca belirlenir.
V. TASFİYE HÜKÜMLERİ
Madde 25 - Derneğin Tasfiyesi
Derneğin feshine Genel Kurul tarafından karar verilebilir. Feshe ilişkin Genel Kurul’da üyelerin 2/3’ünün hazır bulunması zorunludur. İlk toplantıda bu çoğunluğun sağlanamaması halinde üyeler ikinci toplantıya çağrılır. İkinci toplantıya katılan üye sayısı Yönetim ve Denetim kurulları asil üye tam sayısının iki katından az olamaz. Derneğin fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’dür. Genel Kurul’da fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel Kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin Genel Kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adının başında “Tasfiye Halinde Doğal Gaz İthalatçıları Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye Kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu Kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, Genel Kurul’da belirlenen yere devredilir. Genel Kurul’da, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Madde 26 - Yasak Faaliyetler
Dernek, Dernekler Kanunu’nun ilgili maddelerinde belirtilen herhangi bir yasak faaliyette bulunamaz, siyasi faaliyet yürütemez ve herhangi bir siyasi partinin propagandasını yapamaz.
Dernek ve üyeleri aynı kanunun ilgili hükümlerine uyacak ve diğer üyelerin uymasını sağlayacak ve bunun için gerekli önlemleri alacaktır.
Madde 27 - Rekabet Kurallarına Uyum
Derneğin yönetim organları, çalışanlar ve üye şirketler, derneğin tüm faaliyetleri çerçevesinde geçerli tüm rekabet ihlali yasalarına riayet eder; rekabeti engelleyici bir tavır veya uygulamaya dahil olmaz. Dernek, bu konulara ilişkin olarak Rekabet Kurallarına Bağlılık Beyanı (“Beyan”) yayımlayacaktır. Derneğin yönetim organları, çalışanlar ve üye şirketler, bu Beyan’da yer alacak hususları bilmek ve derneğin tüm faaliyetlerinde bunlara uymakla sorumludur.
VI. DİĞER HÜKÜMLER
Madde 28 - Tüzük Değişikliği
Tüzüğün değişikliğine karar verme yetkisi Genel Kurul’a aittir. Olağan ve Olağanüstü Toplantı Gündeminde bulunması veya gündeme alınması koşulu ile Tüzük Hükümleri değiştirilebilir.
Genel Kurul’da tüzük değişikliği yapılabilmesi için Genel Kurul’a katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları asil üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Genel Kurul’da tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır. Değişiklikler Genel Kurul’da kabul edildikleri anda yürürlüğe girer.